על סצינות אונס כמקדמות עלילה ב"משחקי הכס"

גליה בן דוד
23-05-15

מתוך "משחקי הכס"

סאנסה היא כנראה הדמות הכי מקופחת במשחקי הכס. יש צופים שמתקשים לזכור מיהי, ויש צופים שנוטרים לה טינה על כך שהיא התאהבה בג'ופרי בתחילת העונה הראשונה. היא דמות כל כך מקופחת, שנראה שאפילו הכותבים לא מחבבים אותה, כי מתחילת העונה הראשונה לא קרה לה שום דבר טוב. בפרק האחרון הכותבים בחרו למרר עוד קצת את חייה והוסיפו סצינת אונס על ידי רמזי בולטון. מה שמשעשע, שהכותבים אמרו שסאנסה היא הדמות שהכי אכפת להם ממנה. מעניין, כי הסצינה הזאת הייתה רחוקה מהכרחית.

סצינת האונס לא הייתה רק מיותרת, אלא מאולצת. אם מסתכלים על איך סאנסה הגיעה למצבה, נשואה לרמזי, רואים שהנישואים שלהם לא מועילים לאף דמות. בית בולטון בפרט. הטענה לשידוך הזה היא שאיחוד בית בולטון לבית סטארק בנישואים נותן יותר לגיטימציה למשפחת בולטון בצפון מאשר הברית עם בית לאניסטר השנוא. לא בחירה אסטרטגית חכמה, אם תשאלו אותי. בני בולטון ישלטו בצפון בין אם אנשי הצפון ירצו ובין אם לא, אני לא רואה למה לסכן את הברית שלך עם בית המלוכה בשביל שהנתינים שלך יחבבו אותך יותר.

בנוסף, סאנסה סטארק עונתה מאז היום הראשון. התעללו בה והשפילו אותה במעלה המלך, הרגו את משפחתה, עד שהיא הייתה בטוחה בקן הנשרים דודתה נסתה לרצוח אותה, ועכשיו היא חותנה לרוצח של אחיה. היא כבר סבלה התעללות בעבר, לא חסרות לה טראומות. בשביל מה היא הייתה צריכה עוד אחת? זה לא חדש בסדרה, היא כבר מצולקת ממילא. המקרה הזה לא היה דרוש בשביל לפתח את הדמות שלה. הוא פשוט נכנס לאוסף הגדול של "דברים מבאסים שקרו לסאנסה סטארק"- כשכל כך הרבה דברים רעים קוראים לדמות אחת, ההשפעה שלהם על הצופים לאמפתיה יורדת, וגם זה נהיה צפוי.

יתרה מכך, אני הופתעתי מהסצינה הזאת, כי סוף העונה הקודמת רמזה על כך שסאנסה הפכה לשחקנית במשחקי הכס, שהיא הבינה איזה תפקיד היא צריכה לגלם בשביל לשרוד ושהיא למדה את היתרונות שלה ואיך להשתמש בהם. בעונה הזאת נתנו לה שמלה גוטית וקאמבק חצוף למירנדה, ואפילו פיטר באיליש אמר לה שרמזי נשבה בקסמיה, ואז הכול נזרק לפח בסצינה הזאת. שוב לסאנסה אין יותר שליטה, ושוב גבר עושה בה כרצונו.

אני לא יכולה להגיד שאני מופתעת לרעה ממשחקי הכס. זאת לא פעם ראשונה שדמות נשית ראשית נאנסת. דנאריז נאנסה בתחילת הסדרה, ואז הם מתאהבים והחיים שלהם מלאים בפרפרים ונצנצים. סרסי נאנסה, והכותבים אפילו לא חושבים שהיה מדובר באונס. אבל ההבדל בינן לבין סאנסה הוא שגם סרסי וגם דנאריז הן נשים חזקות שלוקחות פיקוד, בעוד שלסאנסה לא נותנים הזדמנות לגדול ולהתחזק בלי לעצור ולאמלל אותה עוד יותר. בנוסף, כמו סאנסה, סרסי ודנאריז הן לא לוחמות, כלומר גם ביקום של משחקי הכס אין צורך לדעת להילחם בשביל להיות אישה בעלת עוצמה.

מה שגם יפה, שהסצינה הזאת לא קרתה בספרים. בספרים סאנסה כרגע בקן הנשרים, נהנית מעוגות לימון, בטוחה ומגלה את יתרונותיה ואפילו משחקת בהם. היוצרים של הסדרה לא רצו להכניס את כל הדמויות החדשות שמתגלות בספר, כי לקהל כבר נוצר חיבור עם הדמויות הישנות, לכן בסדרה שלבו את הסיפור של סאנסה עם עוד דמות בספר בשם ג'יין פול שאמורה להתחתן עם רמזי וכמו סאנסה- נאנסת על ידו. בספר סאנסה מעולם לא פגשה את רמזי. האונס של ג'יין פול, בספר, שירת מטרה. ג'יין פול היא פשוטת עם (שאפילו הופיעה בעונה הראשונה), והסופר (ג'ורג' .ר. מרטין) רצה לייצג את כל הנשים מהמעמדות הנמוכים בווסטרוז, שחוללו, הושפלו ונפגעו. הרוב נשאר דומם, כי הן לא חשובות או אצילות מספיק. לאונס של ג'יין פול היה הקשר והייתה בו ביקורת, האונס של סאנסה רק ניסה לזעזע.

הסקסיזם באדפטציה של סאנסה בסדרה הוא מובהק. בספרים לסאנסה יש כישרון מיוחד להבנת אנשים, היא משתמשת בתכונות ה"נשיות" (באופן מסורתי) שלה- נימוס, אדיבות ויופי בשביל לשרוד. היא הפכה אותן ליתרונות. בסדרה היא רק נענשת עליהן. היא לא אדיבה, היא פתיה. היא "מנומסת" מכדי לקחת פיקוד. בסצינת האונס, הקלוז אפ היה על הפרצוף של ת'יאון, כי כל הסיפור הזה היה בשביל פיתוח הדמות שלו. אז הנה עוד דמות נשית חזקה במשחקי הכס נפגעת בשביל לשרת קו עלילה של גבר, או בשביל ההפתעה. לי יש רעיון למשהו הרבה יותר מפתיע שיכול לקרות בסדרה: דמויות נשיות מורכבות שעומדות בזכות עצמן.

:תגובות בפייסבוק

:תגובות באתר